OBJAWY PODMIOTOWE

OBJAWY PODMIOTOWE Najczęstsze dolegliwości, na które uskarżają się osoby, dotknięte chorobami jelit, są: bóle w brzuchu, wzdęcie brzucha, zaburzenie oddawania stolców i oddawanie gazów. Dolegliwościom tym często towarzyszą przypadłości żołądkowe, zwłaszcza brak łaknienia i zgaga, oraz ogólne, mianowicie zawroty, bóle głowy, ogólne osłabienie, niechęć do pracy i inne dolegliwości, zależne od samozatrucia jelitowego na tle wsysania się nieprawidłowych wytworów trawienia miazgi pokarmowej oraz rozkładu wydzielin jelitowych. Bóle w brzuchu w chorobach jelit mogą być tępe lub ostre. Bóle tępe spostrzega się w wielu przewlekłych chorobach jelit, ostre- w ostrych chorobach, zwłaszcza w zadzierzgnieniu i uwięźnieniu jelita, w ostrym rozlanym zapaleniu otrzewnej z przedziurawienia jelita, w uwięźnieniu i zapaleniu guzów krwawniczych. Bóle ostre, świdrujące spostrzega się także w niektórych przewlekłych chorobach jelit. Takie bóle odczuwa chory nieraz w chorobie wrzodowej dwunastnicy, w nieżycie jelit na tle przewlekłego zatrucia ołowiem, w zwężeniu jelit, w napadach jelitowych w przebiegu wiądu rdzenia itd. Bóle mogą powstawać nagle, mogą być stałe lub okresowe, rozlane lub ograniczone. W chorobie wrzodowej dwunastnicy np. bóle cechuje okresowy ich charakter, mianowicie pojawianie się przeważnie na jesieni i na wiosnę. Bóle w brzuchu w chorobach jelit mogą stać w ścisłym związku z czasem spożywania pokarmów, jak to cechuje np. bóle w chorobie wrzodowej dwunastnicy pojawiające się w 2-4 godziny po jedzeniu oraz na czczo (tzw. bóle głodowe). Nieraz wszakże bóle zupełnie nie zależą od czasu pobierania pokarmu. Bóle mogą stać w związku z oddawaniem stolców lub wzmagają się podczas tego aktu. Spostrzega się to np. w przypadkach rozpadliny odbytu (fissura ani), ropnia okołoodbytniczego, nieżytu okrężnicy, zrostów około okrężniczych, zwłaszcza w okolicy krętniczo-kątniczej. [podobne: cienki stolec przyczyny, dyżury aptek biłgoraj, periodontologia wrocław ]

Powiązane tematy z artykułem: cienki stolec przyczyny dyżury aptek biłgoraj periodontologia wrocław