Choroba Pageta żuchwy

55-letni mężczyzna przedstawił 2-letnią historię bolesnego powiększania szczęki i stopniowo źle dopasowanych protez. Nie miał żadnych bólów głowy ani wad pola widzenia i nie miał nadmiernej potliwości, tłustej skóry, nietolerancji glukozy, niewydolności serca ani wzrostu rozmiaru rękawicy lub buta. Całą żuchwę powiększono obustronnie do kąta żuchwy (panele A i B), z zaznaczoną niewspółosiowością zębów górnych i dolnych. Poziom insulino-podobnego czynnika wzrostu I był prawidłowy przy 15,2 nmol na litr (normalny zakres, 9 do 40), ale poziom fosfatazy alkalicznej w surowicy i fosfatazy alkalicznej specyficznej dla kości były podwyższone (154 IU na litr [normalny poziom, < 120] i 92 IU na litr [normalny zakres, 15 do 41], odpowiednio). Badanie kości wykazało zwiększony wychwyt radionuklidu w szczęce (panel C); nie były zaangażowane żadne inne kości. Biopsja żuchwy potwierdziła rozpoznanie choroby Pageta; nie było dowodów na osteosarcoma. Traktowanie bisfosfonianem normalizowało poziom fosfatazy alkalicznej w surowicy. Wcześniejsza diagnostyka i leczenie mogły ograniczyć dalszy przerost żuchwy i ból, który pacjent miał przez jakiś czas. 55-letni mężczyzna przedstawił 2-letnią historię bolesnego powiększania szczęki i stopniowo źle dopasowanych protez. Nie miał żadnych bólów głowy ani wad pola widzenia i nie miał nadmiernej potliwości, tłustej skóry, nietolerancji glukozy, niewydolności serca ani wzrostu rozmiaru rękawicy lub buta. Całą żuchwę powiększono obustronnie do kąta żuchwy (panele A i B), z zaznaczoną niewspółosiowością zębów górnych i dolnych. Poziom insulino-podobnego czynnika wzrostu I był prawidłowy przy 15,2 nmol na litr (normalny zakres, 9 do 40), ale poziom fosfatazy alkalicznej w surowicy i fosfatazy alkalicznej specyficznej dla kości były podwyższone (154 IU na litr [normalny poziom, < 120] i 92 IU na litr [normalny zakres, 15 do 41], odpowiednio). Badanie kości wykazało zwiększony wychwyt radionuklidu w szczęce (panel C); nie były zaangażowane żadne inne kości. Biopsja żuchwy potwierdziła rozpoznanie choroby Pageta; nie było dowodów na osteosarcoma. Traktowanie bisfosfonianem normalizowało poziom fosfatazy alkalicznej w surowicy. Wcześniejsza diagnostyka i leczenie mogły ograniczyć dalszy przerost żuchwy i ból, który pacjent miał przez jakiś czas. Mayank B. Patel, MB, MRCP
Ashok Bhalla, MD, FRCP
Royal United Hospital, Bath, Avon BA1 3NG, Wielka Brytania
mayank. swest.nhs.uk
Powołując się na artykuły (428)
[więcej w: przeglądarka skierowań na sanatorium, endometrioza co to za choroba, cocarboxylasum apteka internetowa ]

Powiązane tematy z artykułem: cocarboxylasum apteka internetowa endometrioza co to za choroba przeglądarka skierowań na sanatorium