Brak wymiotów w zapaleniu wyrostka przemawia za tym, ze on lezy pozaotrzewnie lub jest w zrostach albo znajduje sie poza katnica i okreznica wstepujaca

Brak wymiotów w zapaleniu wyrostka przemawia za tym, że on leży pozaotrzewnie lub jest w zrostach albo znajduje się poza kątnicą i okrężnicą wstępującą. Przeciwnie, gdy wyrostek leży swobodnie w jamie otrzewnej, to przejście zapalenia z błony śluzowej na błonę surowiczą wywołuje wymioty. Bóle rozlane od początku choroby spotyka się, gdy wyrostek leży swobodnie, bóle zaś ograniczone przemawiają za zrostami. Bóle w prawym podżebrzu podczas głębokich wdechów mogą wskazywać na zrosty wyrostka z dolną powierzchnią wątroby lub z żebrową częścią przepony. Przemieszczenia wyrostka są nieraz tak niezwykłe, że prawidłowa ocena obrazu klinicznego staje się wprost niemożliwa. Wyrostek może np. zrastać się z okrężnicą esowatą i przemieszczać się do lewej zatoki biodrowej, przyrastać w okolicy prawej nerki itd. Długość wyrostka wynosi średnio 7-9 cm, może jednak dochodzić nawet do 25 cm. Zdarzają się także przypadki, w których wyrostka wcale nie ma lub w których stanowi on przydatek kątnicy długości zaledwie 1 mm, zależnie od jego niedorozwoju lub od przebytych w dzieciństwie jego chorób. Na człowieku żyjącym oznaczyć długość wyrostka nie podobna bez badania radiologicznego. Walery Jaworski i Stanisław Łapiński wyczuwali wyrostek za życia badanych osób na przestrzeni 2-5 cm, w swych badaniach wyczuwałem go średnio na przestrzeni 4-6 cm. [hasła pokrewne: dentofobia, dentofobia płock, implanty zielona góra ]