Bóle w brzuchu ustepuja nieraz poddaniu wiekszej ilosci gazów

Bóle w brzuchu ustępują nieraz poddaniu większej ilości gazów. Czasami łagodnieją w jednych położeniach ciała, a potęgują się w innych. Tak np. bóle w przypadkach wrzodu dwunastnicy zwykle są silniejsze, gdy chory leży na prawym boku. Siedziba bólu w brzuchu odpowiada często dość ściśle rzutowi chorej części jelit na powłoki brzuszne. Tak bywa jednak nie zawsze. Np. na początku ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego chorzy bardzo, często odczuwają bóle przeważnie w lewej połowie brzucha i w nadbrzuszu. W zaparciu nawykowym typu wstępującego, w raku oraz w gruźlicy kątnicy, w zapaleniu wyrostka robaczkowego i w organicznych chorobach okrężnicy chorzy często uskarżają się na bóle w lędźwiach (Lumbago colitique autorów francuskich) i w górnej części pośladków nieco na zewnątrz od stawu krzyżowo-biodrowego. W tych samych chorobach chorzy doznają nieraz bólów także na przestrzeni od górnego przedniego koka kości biodrowej do spojenia łonowego. Bóle te czasami rozchodzą się do worka moszowego, warg sromowych większych i do wewnętrznej powierzchni ud, a czasami dochodzą nawet aż do palucha. Bóle bywają ostre lub, głuche, nasilają się zazwyczaj podczas gwałtownych ruchów, łagodnieją z poprawą stanu okrężnicy i wzmagają się z pogorszeniem choroby je wywołującej. Nawet ciężkie zmiany chorobowe w jelitach, zarówno przewlekłe, jak i ostre, mogą przebiegać bez bólów. Np. chorzy na dur brzuszny, a często także w przypadkach wrzodziejącego zapalenia okrężnicy wcale nie uskarżają się na bóle w brzuchu, pomimo licznych owrzodzeń w jelitach. [hasła pokrewne: kabiny toaletowe, stomatolog Warszawa, implanty stomatologiczne warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: implanty stomatologiczne warszawa kabiny toaletowe stomatolog Warszawa