Ból i jego leczenie u pacjentów ambulatoryjnych z rakiem przerzutowym czesc 4

Zmienne prognostyczne zostały uwzględnione w wieloczynnikowej analizie regresji logistycznej z etapową selekcją. Predykator był uważany za kandydata, jeśli miał marginalne powiązanie (P . 0,25), zgodnie z bieżącą praktyką23. Początkowo stosowano wartość odcięcia 0,25 i zmniejszono ją do 0,05 w ostatecznym modelu, tak że nie wykluczono przypadkowo silnych predyktorów. Spowodowało to wyeliminowanie 11 z 18 możliwych predyktorów. Pozycje w Krótkiej Inwentaryzacji Bólu, oceniające stopień zakłócenia wywołanego bólem w codziennym życiu, uznano za zmienne wynikowe dla wskaźnika leczenia bólu jako sposób oceny skutków negatywnych wyników na status funkcjonalny. Ponieważ wzrost nasilenia bólu jest związany z postępującym upośledzeniem czynnościowym, najgorszy wskaźnik bólu był stosowany jako współzmienna, a wynik indeksu leczenia bólu jako zmienna grupująca (adekwatna lub niewystarczająca analgezja). Najpierw przeprowadziliśmy wieloczynnikową analizę kowariancji, opierając się na dużej próbie i solidności analizy wariancji w ujęciu ogólnym24. Następnie przeprowadziliśmy jednoczynnikowe analizy kowariancji w celu ustalenia, które pozycje oceniające interferencję wywołaną bólem w życiu codziennym różniły się istotnie w zależności od wyniku w indeksie leczenia bólu; poziom istotności został zinterpretowany za pomocą korekty Bonferroniego. Wszystkie testy statystyczne były dwustronne.
Wyniki
Tabela 1. Tabela 1. Demograficzne i związane z bólem zmienne według miejsca choroby wśród 871 pacjentów z nawrotowym lub przerzutowym rakiem i bólem. Tabela przedstawia dane demograficzne i dane dotyczące zmiennych związanych z bólem według pierwotnego miejsca występowania choroby. Nie stwierdzono istotnych różnic w odsetku pacjentów z bólem lub bólem związanym z chorobą w zależności od miejsca występowania choroby. W przypadku całej grupy 41 procent (531 z 1308 pacjentów) miało ból przypisany przez lekarza do procesu chorobowego, a nie do leczenia raka, innych chorób lub przyczyn niezwiązanych z rakiem (Tabela 1). Wśród pacjentów z bólem, 475 z 769 (62 procent) oceniło ich ból jako istotny (wynik 5 lub wyższy).
Adekwatność terapii przeciwbólowo-lekowej
Indeks leczenia bólu został obliczony dla wszystkich pacjentów z bólem. Czterdzieści dwa procent (250 z 597 pacjentów, u których uzyskaliśmy pełną informację) pacjentów z bólem miało negatywne wyniki (wskazujące na niewystarczającą analgezję). Nie było różnicy między odsetkiem pacjentów z bólem, którzy mieli negatywne wyniki wśród różnych typów instytucji (uniwersyteckie ośrodki onkologiczne, 40%, środowiskowe, 39%). Odsetek pacjentów z oceną negatywną był znacznie wyższy w programach klinicznych onkologii środowiskowej, w których leczono pacjentów z przewagą mniejszości, głównie czarnych i Latynosów, niż w dwóch pozostałych (59 procent [36 z 61 pacjentów]; P = 0,001 przy dokładnym teście Fishera) . Pacjenci z mniejszościami byli bardziej prawdopodobne niż pacjenci z nielubienicą, którzy mieli niewystarczającą analgezję.
Predictors of Scores na indeksie Pain-Management
Tabela 2. Tabela 2. Predyktory wyników ujemnych w indeksie zarządzania bólem wśród 538 pacjentów z nowotworem i bólem. Rysunek 1. Ryc. 1. Wartości procentowe pacjentów z bólem i punktami ujemnymi na podstawie wskaźnika leczenia bólu według wieku i płci
[podobne: cienki stolec przyczyny, kalcytriol, wkładki supinujące dla dorosłych ]